En ny modell för israeliska modeller


”Jag vet att den här kampanjen kan rädda flickors liv”, säger den israeliske modefotografen Adi Barkan som driver frågan om för tunna modeller.

När en israelisk modefotograf kom på idén att driva igenom en lag för att förbjuda användningen av anorektiska fotomodeller trodde modeindustrin, journalister, designers och modeller att han var tokig. Men Knesset, Israels parlament, satte Israel i rampljuset när man antog en lag som förbjöd underviktiga modeller i modereklamssyfte.

Den nya israeliska lagen är den första i sitt slag som någon regering antagit mot att visa halvsvultna modeller i reklam. Enligt denna ”PhotoShop-lag” måste också modellagenturer uppge om de digitalt har ändrat bilderna för att modellerna ska se smalare ut.

Adi Barkan, modefotografen som varit tongivande i att driva igenom lagen säger att ”det är fler och fler som efterfrågar modeller som ser hälsosammare ut men faktum är att det fortfarande är de tunna modellerna som anses vackrast”.
Den nya lagen innebär att män och kvinnor inte kan hyras in för modelljobb om de inte har ett läkarintyg som bekräftar att deras BMI – ett mått på vikt och höjd – inte är lägre än 18.5. Det betyder att om du är 170 cm lång får du inte väga mindre än 53 kg.

I USA finns det uppskattningsvis åtta miljoner som har någon form av ätstörning. Ätstörning är den psykiska sjukdom som har högst dödlighet. Jämfört med andra dödsorsker för kvinnor mellan 15 och 24 år är dödligheten tolv gånger större för dem med anorexia nervosa.

Även fast lagen nu är ett hett samtalsämne inom modevärlden hävdar Barkan att hela industrin måste förändras i grunden.

Räddar liv

1997 träffade Barkan en femton år gammal tjej som kom till honom för att hon ville bli modell. Han såg direkt hur tunn hon var och tog med henne till sjukhuset. Han kom tillbaka till sjukhuset varje kväll för att försäkra sig om att hon åt. I efterhand kan man konstatera att han räddade hennes liv, men 10 år senare hände något tragiskt.

2007 dog Barkans vän i hans armar under färden till sjukhuset. Det var den 33 år gamla modellen Hila Elmalich. Det var då han bestämde sig för att han var tvungen att förändra modeindustrin.

”Jag vet att den här kampanjen kan rädda flickors liv. Varje dag får jag tio nya förfrågningar från unga tjejer som kommer till Israeli Center for Changing Eating Habits. Femtio procent av dessa tjejers självbild kommer från media. Vi har ett ansvar att visa dem en hälsosammare livsstil.”

Den internationella uppmärksamheten har överlag varit positiv men juridiska experter i USA säger att en liknande lag i USA kan bli svårt på grund av det starka kulturella stöd som finns för yttrandefrihet i fall där skadan inte är direkt eller för den delen tydlig.

Barkan tror dock att de förändringarna som krävs börjar hos modedesigners och inte lagstiftare. ”I dag är modellerna ungefär två storlekar mindre än för tio år sedan. Dessa två storlekar är den kritiska skillnaden mellan en hälsosam, smal och sexig modell och en som lider av förbannelsen av ätstörningar. Det är modeskaparna som är de som har förvrängda fantasier. Så snart dessa ändrar sig kommer allt att ändra sig.”

En ny modell för modeller

Barkan ser det som ett uppdrag att göra modeindustrin säkrare för unga modeller. Genom sin agentur, SimplyU, undervisar han modeller om hur man äter sunt och håller en sund vikt. Han planerar att slå sig samman med Ford Modeling Agency i New York för att även kunna erbjuda kursen där.

Dessutom är de som hjälpte till att driva egnom den nya lagen i Israel på väg till Nordamerika för att påbörja ett arbete där man skall försöka få industrin att ändra sig.

”Föräldrar måste hjälpa till och undervisa sina barn om deras kroppar innan TV gör det. Barnen riskerar annars titta på TV och sedan vilja bli tunna bara för att allt de ser i rutan är tunna tjejer”.

Modellerna som kommer till Barkans studion uppfyller inte endast kravet om BMI, vissa räknas till och med som ”knubbiga” om ser till industrins ”standard”.

”Folk vill egentligen se normala människor i reklam och annonser men designern, som är den som bestämmer, vägrar. Den nya lagen för dagens unga finns så att vi kan förändra nästa generation. Inget kommer egentligen hända förrän de ser reklampelare prydda med normala personer”.

Barkan är hoppfull och förändring är på väg. Nyligen hade man två reklamkampanjer i Israel med modeller som vägde 63 kilo.

”För ett halvår sedan hade man aldrig använt dem. Vi är inte där än men vi gör framsteg. Jag tror att företag som vill kunna se sina kunder i ögonen måste förändra sig”.

För själva lagen och vidare information se A Matter of Size: Israel’s New Legislation Against Too-Skinny Models

Läs även: SvT: Israel lagstiftar mot för smala modeller

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.