Färgade diamanter sätter israeliskt företag på kartan

diamanter

Av de miljontals diamanter som bryts i världen varje år, uppskattar smyckesindustrin att endast en av 10 000 är färgad. Flera israeliska diamanthandlare handlar med just dessa stenar, och många pryder halsar och fingrar av kändisar som Jessica Biel, Carrie Underwood, Jennifer Lopez, Mariah Carey och Heidi Klum.

Ett av världens ledande varumärken för konfliktfria färgade diamanter är Ramat Gan-baserade Leibish & Co (www.fancydiamonds.net). De tog det djärva steget att sälja de mest sällsynta diamanterna på nätet. Nu är de Israels enda online-leverantör av färgade diamantsmycken. Försäljningskontoren finns i Israel, New York och Hong Kong.
familjen

Familjeföretaget omfattar grundaren Leibish Polnauer, hans fru Rosalind och deras barn Yossi (VD), Chavi (smyckesdesigner), Shmulik (inköpare), Itzik (e-handelschef) och Yoni (projektledare). De är alla kända inom branschen. Itzik var den enda israel nominerad till Young Leader of the Year 2012 som hålls av tidskriften Jewellery News Asia.

De mest eftertraktade färgerna för tillfället är rosa, gult, blått, violett, champagne. 85 procent av kunderna vill helt enkelt ett unikt smycke – förlovningsringar är storsäljare – men en växande andel köper en diamant som en investering. Det sistnämnda är inget konstigt.  Mellan 2002 och 2012, ökade priset på en halv-karats rosa diamant med 375%, medan en färglös diamant av samma storlek uppskattas öka endast 10%. En 3.17-karats blå diamant såldes 2006 för 1 miljon dollar, men såldes fem år senare vidare för 2,3 miljoner dollar.
ring

Färgerna är naturligt förekommande. En vit diamant görs endast av kol, medan den en naturlig tillsats av kväve färgar den gul. Gröna diamanter är ett resultat av underjordisk strålning medan rosa färg kommer av ett tryck på stenen.

Ungerskfödda Leibish Polnauer började i branschen som polerare. År 1979, två år efter att ha immigrerat till Israel från New York, köpte han några sällsynta päronformade bruna diamanter för Londons kungliga hovjuvelerare Garrad, och så började en karriär i vad som kallas “snygga” diamanter.
“Färgade diamanter är fascinerande utseende och tidlös skönhet”, säger Polnauer, som rör cirka 25 miljoner dollar i produkter per år. “Deras raritet som överglänser vita stenar.”

Han och Shmulik reser runt för att bjuda på de begränsade lager som finns tillgängliga. År 1995 tog Polnauer det djärva steget att öppna en detaljhandel på webben, ett drag som många ansåg dumt på den tiden.

“För tio eller 15 år sedan var det nyskapande att sälja diamanter till någon på andra sidan jorden på nätet”, säger Yossi Polnauer, “men nu är det ett accepterat sätt för kunder att spara pengar på grund av lägre omkostnader och större urval.”

Varorna – lösa diamanter eller, i allt högre grad, färdiga bitar konstruerade och tillverkade i Israel – levereras via FedEx kurir eller via Malca Amit, Israels internationella budfirma.

“Folk är lite rädda för att göra en stor investering på nätet, men vi gör allt vi kan för att ge bra bilder och videor av produkterna, tillsammans med alla intyg och specifikationer, och sakta men säkert vinner online marknadsföring acceptans över hela världen”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

*