Israel försöker få ett slut på engångsplastkassar

Israel försöker få ett slut på engångsplastkassar

Cirka 2.6 miljarder bärkassar konsumeras årligen i Israel. Av dessa kommer 1.6 miljarder från matvaruhandeln. Det här betyder 325 påsar per person eller 1050 per hushåll. Detaljhandeln i Israel spenderar ca NIS 80 miljoner årligen på dessa påsar. När man nu inleder ett nytt program för att förbjuda fri distribution av plastkassarna förväntas antalet sjunka.

Liksom i resten av världen har miljön fått betala ett högt pris för spridningen av lättviktspåsar. Det tar hundratals år för dessa påsar att brytas ner, de skräpar ner på öppna platser, i städerna, i vattnet och de orsakar djur, t ex stenbocken, som sväljer dem, stor skada. De är också ansvariga för att 100 000 marina djur dör varje år när de misstar dem för föda.

Inom EU har man tagit initiativet till att minska användandet av engångsplastskassar. Förslaget förpliktar alla medlemsländer att minska konsumtionen av engångsplastkassar medan man tillåter att varje land sätter sitt eget nationella mål och själva väljer sätt för att nå målet.

Israel har beslutat sig för att delta i den här globala utmaningen för att minska användandet av påsarna. Miljöministeriet har därför tittat på olika sätt att minska användningen inom detaljhandeln och studera den inverkan de har på konsumenters, detaljhandelns och tillverkares beteende genom att utföra ekonomiska analyser och opinionsundersökningar.

Plastkassar i Israel: Fakta och figurer

  • 325 påsar per capita eller 1050 påsar per hushåll per år konsumeras i Israel
  • 2.6 miljarder per år konsumeras i Israel av vilka 1.6 miljarder distribueras av detaljhandeln.
  • ¼ av alla engångsplastkassar slängs direkt efter användning
  • Baserat på dagens konsumtionsnivå, kommer konsumenter inom detaljhandeln att 2017 använda 1.39 miljarder påsar, som väger 7. 600 ton och som kostar allmänheten NIS 716 miljoner/år.

 

Källa: Israel Environment Bulletin, 41/2015
www.environment.gov.il

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.