Israeliska företag revolutionerar handeln

Israeliska företag revolutionerar handeln

I veckan öppnar AmazonGo i Seattle, en butik helt utan konventionella kassor. Kunder scannar sina varor via en app och går sedan ut genom spärrarna, precis som de går igenom spärrarna till tunnelbanan. Bara sekunder senare registreras köpet och pengarna dras från kundernas konton.

Då Amazon hittils har varit ganska hemlighetsfulla med tekniken bakom AmazonGo, är det värt att kolla in israeliska företag som sedan tidigare banat vägen för utvecklingen i dagligvaruhandeln – vare sig det handlar om revolutionerande betalningssystem, smarta kylanordningar eller att samla in kunddata.

ShelfX

Precis som AmazonGo gör ShelfX det enkelt för kunder att handla utan att någonsin behöva stå i kö. Det Colorado-baserade företaget grundades i Israel och har utvecklat en automat där kunder snabbt och bekvämt kan handla mat och dryck genom att dra sitt kreditkort eller hålla upp sin telefon. Maskinen i fråga ser ut som en blandning mellan en traditionell försäljningsautomat och en kyl

Ran Margalit, VD på ShelfX, berättar för NoCamels hur AmazonGo påtvingar förändring: “They’re saying retail cannot stay the way it is. They managed to have a fully attended solution on an open shelf and connect the person with the product. This is the future of retail,” Margalit says.

Margalit berättar hur ShelfX tagit var på hypen kring AmazonGo. En gång, berättar Margalit, ansåg en av USA:s ledande dagligvaruhandelsföretag att ShelfX var “för futuristiskt” men nu när Amazon lanserar sitt koncept börjar de inse att “vi inte är galna.”

Datacrushers

Jerusalem-baserade bolaget Datacrushers har också tagit sig an AmazonGo-fenomenet.

“AmazonGo is addressing a serious real world issue most of us encounter daily — the ever-growing checkout line we all try to avoid at the supermarket, gas station, or department store,” berättar James Oppenheim.

Hans företag Datacrushers, som Oppenheim grundade tillsammans med bolagets nuvarande CTO Jonathan Schler, använder automatiserad retail tech för att nå e-handelsmarknaden snarare än butiker med traditionell verksamhet. Plattformen använder maskininlärning och artificiell intelligens för att handskas med övergivna varukorgar. Data Crushers hävdar att de kan komma underfund med varför kunder lämnar sina varukorgar online och eventuellt därefter kunna hjälpa butiken att sälja.

Läs hela listan på NoCamels.

Foto: geralt

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

*