Made in Israel, sold in Japan

Handeln mellan Israel och Japan har under en tid varit något skev med stor import till Israel av japanska bilar och elektronik. Nu ser vi dock att handelsbalansen ändras och orsaken stavas israelisk högteknologi.

När den israeliska samtals- och meddelandeappen Viber köptes upp av japanska Rakuten för 900 miljoner dollar började ordföranden för handelskammaren Japan-Israel få allt fler förfrågningar från japanska företag om israelisk teknologi.

Handelsutbytet mellan de båda länderna är inte nytt. Handelskammaren skapades 1956, samtidigt som diplomatiska förbindelser upprättades, och har sedan dess varit en aktiv aktör inom import och export. Japans utrikesdepartement förärade till och med handelskammaren med en utmärkelse förra året.

Viberaffären verkar dock innebära en ny era, säger handelskammarens ordförande Roni Bornstein. I maj i år besökte 150 japanska företagsledare Israel och träffade bland annat premiärminister Netanyahu som talade med dem om Israel som ett centrum för innovation och globalt samarbete.

Handeln mellan Israel och Japan bestod till en början av traditionell export av diamanter, frukt och kemikalier och utbytet uppgick till ungefär 1,5 miljarder dollar för båda sidor, säger Bornstein.

1995 blev dock handelsbalansen skev i och med en stark japansk export av bilar, elektronik och utrustning för high-tech industrin som till exempel utrustning för att producera datachip.

Sedan dess har dock sektorer som high-tech, medicinteknik och mediciner utvecklats starkt i Israel och man kan nu se hur israeliska företag som Iscar och Teva Pharmaceuticals köper upp japanska bolag.

 

Nästa mål – FoU-center i Israel

Japan, som världens tredje största ekonomi representerar en stor marknad för israeliska företag. Hittills har man dock inte sett samma intresse av att förlägga FoU-center till Israel som stora amerikanska företag som Microsoft, IBM och GM, säger Bornstein som skulle vilja se att företag som Panasonic, Toshiba och Toyota etablerar sig i landet.

Han är optimistisk och menar att vi snart kommer att se en utveckling åt det hållet. ”Japan är mer öppet för samarbete med andra länder efter tsunamin som ledde till en ekonomisk kris 2011. Förra hösten kom en stor delegation från det japanska näringslivet till Israel för att besöka en rad olika industrier och vi tror att det är en viktig vändpunkt”.

Viberaffären innebär förhoppningsvis en vändpunkt. Japan är fortfarande inte så stark inom internetteknologi och söker därför efter möjligheter i Israel.

En annan sektor med stark potential är turismen. Många israeler besöker idag Japan och i april besökte över 140 israeliska grupperna Japan för att se den fantastiska festivalen då körsbärsträden blommar i Japan. Det finns dock fortfarande inte någon direktlinje mellan länderna men Bornstein säger att man försöker få El Al att öppna upp en förbindelse. För att få lönsamhet i flygningarna krävs dock tre flighter i veckan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.