Pressmeddelande: Knessets talman besöker Sverige

PRESSMEDDELANDE 2014-06-10

Knessets talman besöker Sverige

Yuli-Yoel Edelstein, talman i Israels parlament (Knesset) besöker Stockholm mellan onsdagen den 11:e juni och söndagen den 15:e juni. Besöket kommer att betona ökat samarbete mellan Israel och Sverige i olika frågor, bland annat inom entreprenörskap och innovation. Detta är en svarsvisit som följer på ett tidigare besök av riksdagens talman Per Westerberg i Israel i juli 2012.

Talman Edelstein var en av Sovjetunionens ledande dissidenter och viktigaste förespråkare för judarnas rätt till emigration till Israel. År 1987 blev han israelisk medborgare och med sin snabba och framgångsrika politiska karriär är han ett enastående exempel på integration i det israeliska samhället. Innan han blev talman i Knesset 2013 var Edelstein vice talman under de tre föregående mandatperioderna och har även varit minister för offentlig diplomati och diasporafrågor samt minister för invandring och integration.

Med talmannens delegation följer även Knessetledamoten Erel Margalit, en av Israels ledande industrimän och ordförande i den israelisk-svenska parlamentariska vänskapsföreningen.

Utanför politiken är Erel Margalit känd för att ha grundat en av de mest framgångsrika riskkapitalfonderna i Israel och i hela världen, Jerusalem Venture Partners (JVP), som idag förvaltar mer än en miljard dollar.

2004 investerade Margalits JVP i ett litet svenskt start-up i Lund som heter Qlik Technologies (QlikTech). Som aktiv styrelseledamot arbetade Margalit tillsammans med ledande svenska entreprenörer och andra internationella investerare för att främja QlikTechs utveckling till en av de mest framgångsrika internationella programvaruföretagen i världen med mer än 32.000 kunder i 100 länder. År 2010 introducerades QlikTech på Nasdaq under kortnamnet Qlik och nådde ett värde av över 3,0 miljarder USD, vilket gör det till en av de mest framgångsrika börsintroduktionerna det senaste decenniet.

I Stockholm kommer den israeliska delegationen att tas emot av riksdagens talman Per Westerberg och träffa H.M. Kung Carl XVI Gustaf på Kungliga slottet samt representanter från den svenska regeringen och diverse politiker.

One Response to "Pressmeddelande: Knessets talman besöker Sverige"

1. Pingback: Nå vaier Israels flagg også foran Riksdagshuset - MIFF