This is TheTime for Startups!

nir tarlovski

TheTime:s Nir Tarlovski

Den israeliska inkubatorn lämnar “Nokiasyndromet” bakom sig och förbereder för startups i högsta ligan.

Det var tidigare känt som ”Nokiasyndromet” – Israel, en supermakt inom high-tech, men som aldrig lyckats få fram ett internationellt superbolag som Nokia.

Den finska gigantens nedgång har dock förändrat hela konceptet ”syndrom” säger Nir Tarlovskui, en av grundarna för den Tel Aviv-baserade inkubatorn TheTime.

I dag behöver man inte vara ett gigantiskt företag med kontor runt om i världen för att lyckas, förklarar Tarlovski. Med Internet finns det inga produkter på hyllorna i affären och de företag vi fokuserar på har endast digitala produkter eller tjänster, ingen hårdvara. Resultatet? Att ett israeliskt företag kan växa snabbt utan att någon ens behöver sitta och vakta telefonen. Det finns inte längre någon baksida med att sitta i Israel.

Det internetbaserade företaget Conduit, som skapar verktygsfält för hemsidor, omsätter årligen över 500 miljoner dollar. ”Det finns mer än 40 israeliska bolag inom internetsfären som årligen omsätter minst 10 miljoner dollar”, säger Tarlovski.

 

TIME: Telecom, Internet, media, entertainment

TheTime håller på att positionera sig som en unik inkubator och stöds bland annat av Israels Chief Scientist’s Office (CSO) som hjälper startups växa. CSO har utnämnt TheTime till Israels bästa inkubator två år på raken (2010 och 2011).

TIME:s fokus hittar vi i namnet som är en akronym för telekom, internet, media och entertainment

TheTime investerar någonstans mellan en halv- och två miljoner dollar i sina bolag. En första investering ligger normalt sett ganska lågt men inkubatorn är mån om att hjälpa företaget ekonomiskt så att det kan locka till sig tillräckligt med uppmärksamhet för bli intressant för det riktiga riskkapitalet.

Tarlovski säger att det finns ett stort vakuum mellan seed-investeringar och de stora VC-pengarna. Det är där TheTime försöker hjälpa till.

Just nu har man 35 bolag i portföljen som pendlar mellan väldigt tidiga startups och startups med cirka 10 anställda. De mindre bolagen får kontorsutrymme i Tel Aviv:s Ramat HaHayal där även TheTimes huvudkontor ligger.

Marknadsföringen är A och O

Tarlovski föredrar att investera i företag som visar prov på bra marknadsföringsstrategier.

”Marknadsföring är i dag sifferbaserat, det handlar om att räkna ut hur mycket och var man ska köpa reklamplats online…och allt är mätbart, från grafiken till texten. Det handlar om matematik, något som israeler råkar vara bra på”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

*