Turismen till Israel fortsätter att öka

Totalt kom 3.6 miljoner besökare till Israel.

 

Enligt Turistministeriet kom 3.6 miljoner besökare till Israel under det judiska året 5771 (september till september) vilket är en 17 % ökning jämfört med år 5770. Av dessa stannade fler än 3 miljoner mer än en natt, en 21 % ökning jämfört med året innan. Oktober var den månad när det kom flest turister med totalt 404 000 besökare.

Den mest markanta ökningen kunde man notera i antalet kryssningsfartyg som kom till Israels kuststäder, Haifa och Ashdod, med 208 000 besökare, vilket är en 68 % jämfört med året innan när det kom 124 000 besökare från kryssningsfartygen. Inkomsten från inkommande turism var 14.3 miljarder NIS vilket är en ökning med 11.1% från året innan.

De flesta besökare kommer från USA – 630 000 besökare – en ökning med 19 %. Den näst största gruppen kommer från Ryssland med 560 000 besökare – en ökning med 25 % och därefter besökare från Frankrike med 290 000 besökare – en ökning med 25 %.

Turistminister Stas Misezhnikov säger att Turistministeriet har lyckats upprätthålla och också öka turismen till Israel genom förbättrad och riktad marknadsföring som också kommer att fortsätta under nästa år.

Turistministeriet förbereder sig just nu för att under de kommande veckorna välkomna över 300 000 turister som väntas komma på besök till Israel under de judiska helgerna som infaller i september/oktober. Ministeriet kollar särskilt hotellens och turistplatsernas beredskap över hela landet för att försäkra sig om att turisterna får ett varmt välkomnande och en angenäm upplevelse under sin vistelse i Israel.

2 Responses to "Turismen till Israel fortsätter att öka"

  1. dorit grobgeld  09/23/2011 at 08:32

    I appreciate very much the information I get from Israel. It is even very good for me when I talk to both jews and nonjews to have all kind of information concerning Israel today.

    Reply
  2. tony astifan  10/02/2011 at 18:33

    Gud välsigne Israel och skydda den från monster betar

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

*