Vilken blir nästa utmaning för innovationslandet Israel?

Karin Mayer Rubinstein och Handelskammaren Sverige-Israel.

Handelskammaren Sverige-Israel stod på onsdagen värd för ett samtal med Karin Mayer Rubinstein, från Israel Advanced Technology Industries (IATI), och professor Yesha Sivan, rektor för Information System Program vid School of Management and Economics Tel Aviv Academic College. Rubinstein och Sivan är i Sverige för att besöka svenskt näringsliv och berätta om sina erfarenheter från Israel.

Handelskammaren träffades på Piperska muren och det var fullsatt bland raderna när Mayer Rubinstein inledde med att beskriva hur högteknologisektorn i Israel ser ut idag. Ungefär 15% av landets BNP kommer från denna sektor och om man tar en titt på Nasdaq hittar man inte mindre än 70 israeliska företag vilket innebär att Israel hamnar på fjärde plats vid en internationell jämförelse. Det kanske även borde poängteras att flera av de andra tre ländernas större städer har en befolkning som är större än det totala antalet invånare i hela Israel. De högteknologiska företagen genererar även 250 000 arbetstillfällen vilket är 10% av all arbetskraft i Israel.

I många sammanhang, där Israel och teknologi förekommer, hör man ofta begreppet ”start-up” och Israel beskrivs inte sällan som världens främsta ”start-up nation”. Men, Israel är framför allt ett innovationsland – en plats där idéer föds och förverkligas. Detta manifesteras inte minst av de 250 (!) R&D centra som har etablerats i landet av en mängd internationella storföretag. Apple öppnade till exempel just upp sin första forskningsanläggning utanför USA. Windows utvecklade sitt operativsystem XP i Israel, San Disk utvecklade Flash Memory som nu används i snart varenda digitalkamera. Listan kan göras lång.

Professor Yesha Sivan i Stockholm

Att utveckla stora produkter innebär också att man måste investera stora summor pengar. Frågan man då kan ställa är naturligtvis varför dessa internationella företag väljer att dels förlägga en så stor verksamhet till Israel men kanske framför allt varför man väljer att investera sitt kapital där? Förklaringen är att Israel under lång tid gjort sig känt för sitt innovationsklimat som kontinuerligt skapar en strid ström av nya högteknologiska produkter. De internationella storföretagen vill inte riskera att gå miste om nästa storsäljare. Historien är helt enkelt beviset för succén som alla vill fortsätta att bygga på.

 

Yesha Sivan är en mycket inspirerande föredragshållare som talar engagerat och passionerat om Israel, innovation, succér och utmaningar. Sivan jämför ett företags utveckling med en människas. I början finns familjen. I familjen föds en idé, det finns en bakgrund och något gemensamt att bygga på. Sedan kommer födseln då själva företaget skapas och det utvecklas sedan genom olika stadier, precis som en människa, innan det blir ett vuxet och moget företag.

Men finns det inte också en utmaning frågar man sig eller är allt bara positivt? Självklart finns det en utmaning. Innovation finns i dag överallt. Transporter, datorer, internet, logistik och telefoner gör att man i dag i princip kan arbeta var som helst i världen. En ökad utbildningsnivå gör att allt fler kommer på lösningar till gårdagens problem. Ett ganska vanligt scenario har varit att en eller två personer kommer på en idé som de själva utvecklar. När produkten eller idén är färdigutvecklad och kanske testats på marknaden säljs den vidare till ett större företag. Det som nu händer, framför allt i Israel, är ett dessa företag vill vara med och utveckla idéer från ”familjestadiet”. Det är därför så många internationella storföretag etablerar forskningsanläggningar i Israel.

En annan utmaning är att det idag finns många småföretag i Israel. När dessa växer väljer en del att söka sig närmare kapitalet och marknaden vilket i en del fall innebär USA. Detta kommer med all säkerhet att bli nästa stora utmaning, framför allt eftersom det handlar om att arbeta långsiktigt för att behålla arbetstillfällen i Israel.

“In the 20th Century innovation was the key to new businesses.

In the 21st Century innovation is the key for all businesses.”

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

*